Πλήθος στελεχών επιχειρήσεων και επιχειρηματιών από το χώρο του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας παραγωγής επωνύμων προϊόντων, παρακολούθησαν την ειδική εκδήλωση του ΕΣΒΕΠ, που πραγματοποιήθηκε στις 26 Φεβρουαρίου 2014, στόχος της οποίας ήταν να κατατεθούν θέσεις και απόψεις σχετικές με το ρόλο των Επωνύμων Προϊόντων και μια συνολική προσπάθεια ανάκαμψης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.
Ανοίγοντας την εκδήλωση, ο Πρόεδρος του ΕΣΒΕΠ κος Νίκος Καραγεωργίου τόνισε ευθύς εξαρχής ότι η μάρκα είναι βασικό περιουσιακό στοιχείο των επιχειρήσεων και αποτελεί μια διαχρονική αξία που οι εταιρείες πρέπει να υπερασπίζονται αλλά και που ο καταναλωτής ψηφίζει κάθε ημέρα για αυτή. Παρόλα αυτά, τόνισε ο Πρόεδρος του ΕΣΒΕΠ, στη δίνη της σημερινής κρίσης, η μάρκα αντιμετωπίζει αφενός μεν μακροοικονομικές και μικροοικονομικές δυσκολίες, αφετέρου δε βρίσκεται αντιμέτωπη και με ουσιαστικές αλλαγές στις συμπεριφορές των καταναλωτών, οι οποίες υπαγορεύονται και από τις τεχνολογικές εξελίξεις μέσω των οποίων οι καταναλωτές έχουν πληρέστερη και ταχεία πληροφόρηση. Παρόλα αυτά, είπε ο κος Νίκος Καραγεωργίου, το Επώνυμο Προϊόν καλείται να συνεχίσει να αποτελεί φορέα οικονομικής, κοινωνικής και πολιτιστικής ανάπτυξης, δημιουργώντας ταυτόχρονα αξίες για τον καταναλωτή. Όλα αυτά όμως, πρόσθεσε ο Πρόεδρος του ΕΣΒΕΠ, απαιτούν άμεσα ένα ευνοϊκό και φιλικό προς την επιχειρηματικότητα περιβάλλον, πράγμα από το οποίο η Ελλάδα απέχει, αν κρίνουμε από εμπόδια και άνευ ουσίας διαδικασίες που χρησιμοποιεί η δημόσια διοίκηση προκειμένου να παρεμποδίσει επενδυτικές και άλλες αναπτυξιακές δραστηριότητες.
Διαδεχόμενος τον Πρόεδρο του ΕΣΒΕΠ στο βήμα, και απαντώντας εμμέσως στην τελευταία παρατήρησή του, ο Υφυπουργός Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητα κος Αθανάσιος Σκορδάς είπε: «Για αυτούς τους λόγους, από τη μια μεριά αισθάνομαι την ανάγκη να απευθύνω δημόσια τα συγχαρητήρια, την αναγνώριση και την ευγνωμοσύνη όλων μας, σε όσους τα περασμένα χρόνια επέμειναν και πήγαν αντίθετα στο ρεύμα, παράγοντας επώνυμα προϊόντα. Όλοι αυτοί, όντως είχαν πλήρη επίγνωση αυτού που χρειάζεται ο τόπος μας, προκειμένου να μην μπει στην περιπέτεια που μπήκε τα τελευταία χρόνια». Βάση της συλλογιστικής αυτής, ο Υφυπουργός υποστήριξε ότι αν πράγματι θέλουμε να βγούμε από την κρίση και να μην επιστέψουμε σε αυτή, πρέπει να αποβάλουμε συμπεριφορές και πρακτικές που κυριάρχησαν κατά τις προηγούμενες δεκαετίες στη χώρα μας. Εκ παραλλήλου, είναι ζωτική ανάγκη να απαλλάξουμε τον παραγωγικό ιστό της χώρας από τις νοοτροπίες του φασόν, του χύμα και της ήσσονος προσπάθειας. Στο πλαίσιο αυτό, ο κος Σκορδάς τόνισε με έμφαση την ανάγκη η Ελλάδα να αποκτήσει επώνυμη ζήτηση στο εξωτερικό και είπε ότι δεν πρέπει και δεν αξίζει ένα ελληνικό προϊόν να εμφανίζεται στις διεθνείς αγορές ως ένα φθηνό προϊόν, γεγονός που του δίνει ευκαιριακό χαρακτήρα. Για αυτό πρέπει να γίνουμε παραγωγοί επωνύμων προϊόντων, επενδύοντας στην έρευνα και την καινοτομία.
Αναφερόμενος στα ρυθμιστικά εμπόδια του ανταγωνισμού στην Ελλάδα, ο κος Χρήστος Γκενάκος, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Οικονομικής Επιστήμης, ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ, παρουσίασε περίληψη μιας σημαντικής μελέτης του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης και με γλαφυρότητα περιέγραψε τις πολυάριθμες στρεβλώσεις που υπονομεύουν την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων και αποτελούν εμπόδιο σε όποιες προσπάθειές τους για βελτίωση της εξωστρέφειάς τους. Αναφέροντας ότι τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα ψηφίστηκαν 3.054 νόμοι και εκδόθηκαν 20.354 ρυθμίσεις, ο κος Γκενάκος υπογράμμισε ότι υπό τις συνθήκες αυτές κάθε προσπάθεια ανάκαμψης ακυρώνεται αφ’ εαυτής. Ακόμα, ο ομιλητής έδωσε ειδικό βάρος και στους φόρους υπέρ τρίτων που ισχύουν στην Ελλάδα, όπως το αγγελιόσημο, τονίζοντας ότι αυτοί οι τελευταίοι, πέρα από τον αντιαναπτυξιακό χαρακτήρα τους, είναι και κοινωνικά απαράδεκτοι γιατί εξυπηρετούν μόνο συντεχνιακές ομάδες.
Η Φήμη ως Εργαλείο Ανάπτυξης ήταν το αντικείμενο της ομιλίας του Εκδότη της REAL NEWS κου Νίκου Χατζηνικολάου, ο οποίος τόνισε ότι η φήμη αποτελεί άυλο κεφάλαιο των επιχειρήσεων και στις σημερινές συνθήκες, η οικοδόμησή της δεν μπορεί να γίνει με βάση παλαιές αντιλήψεις για τη διαφήμιση και την επικοινωνία. Για να σχηματιστεί το κεφάλαιο φήμη, είπε ο ομιλητής, απαιτείται η υιοθέτηση νέων επικοινωνιακών τεχνικών που στηρίζονται στις ψηφιακές τεχνολογίες και στις διαδραστικές συνθήκες του διαδικτύου.
Εντυπωσιακή ήταν και η παρουσίαση της κας Helena Chari, Vice President and Board Member, TNS NORTH AMERICA, η οποία αναφέρθηκε στο νέο καταναλωτή μέσα στο υφεσιακό ελληνικό περιβάλλον. Στο πλαίσιο αυτό, η κα Chari υπογράμμισε ιδιαιτέρως το ρόλο της ελκυστικότητας της μάρκας (Brand Appeal) και είπε ότι για τις επιχειρήσεις η διεισδυτικότητα (Penetration) της μάρκας και η συχνότητα αγοράς της παίζει πλέον καθοριστικότερο ρόλο από την πιστότητα. «Οι επιχειρήσεις, είχε η κα Chari, πρέπει να κατανοήσουν ότι οι καταναλωτές τους είναι καταναλωτές κάποιου άλλου, οι οποίοι όμως αγοράζουν και από εμάς». Στη βάση αυτής της φιλοσοφίας, η κα Chari έδωσε έμφαση στο ρόλο της καινοτομίας, στο merchandising, στη συνεργασία με μικρές εταιρίες που έχουν δημιουργικότητα και φαντασία και στις νέες τεχνολογίες επικοινωνίας.
Τις τραπεζικές συνθήκες που επικρατούν στην ελληνική αγορά, περιέγραψε ο κος Ηλίας Λεκκός, Chief Economist, ΟΜΙΛΟΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ, ο οποίος τόνισε ότι δειλά δειλά παρατηρείται μια αντιστροφή του αρνητικού επιχειρηματικού κλίματος που επικράτησε τα τελευταία χρόνια, και αυτό το βλέπει κανείς στην ουσιαστική κάμψη του ρυθμού της ύφεσης, όπως και στην κάμψη της αύξησης της ανεργίας. Στην συνέχεια ο κος Λεκκός είπε ότι οι τράπεζες αλλάζουν ριζικά τα κριτήρια τραπεζικής χρηματοδότησης, η οποία δεν θα στηρίζεται πλέον «στις υποθήκες με μη ευθύνη μετόχων». Στις νέες συνθήκες, είπε ο κος Λεκκός, θα χρησιμοποιείται η τεχνική της Γεφυρωτής Χρηματοδότησης (Bridge Finance), των Equity Funds και του συμβουλευτικού ρόλου των τραπεζών. Πράγμα που σημαίνει ότι οι τράπεζες πλέον θα χρηματοδοτούν με κριτήρια πολύ πιο αυστηρά και ορθολογικά, τα οποία εξάλλου υπαγορεύονται και από τη διαδικασία της Ευρωπαϊκής Τραπεζικής Ένωσης.
Στις εμπειρίες και τα επιτεύγματα της εταιρείας ΓΑΙΑ Τρόφιμα ΑΒΕΕ αναφέρθηκε ο επικεφαλής της κος Άρης Κεφαλογιάννης, τονίζοντας ότι, χάρη στην εξωστρέφειά της, η ΓΑΙΑ τα τελευταία χρόνια ακολουθεί ανοδική πορεία, βρίσκεται σε πάρα πολλές ξένες αγορές, εξάγει το 88% των προϊόντων της, τα οποία στηρίζονται στην άριστη ποιότητα και στο σεβασμό προς τον καταναλωτή παρέχοντας στον τελευταίο και δυνατότητες υγιεινής διατροφής. «Προωθούμε στις ξένες αγορές, είπε ο κος Άρης Κεφαλογιάννης, την επώνυμη μεσογειακή δίαιτα και τη συνδυάζουμε με τη ζήτηση υψηλής ποιότητας και γνησιότητας ελληνικών προϊόντων».
Τελευταίος ομιλητής ήταν ο κος Σπύρος Θεοδωρόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος, CHIPITA ΑΕ, ο οποίος ορθά κοφτά τόνισε ότι χωρίς καινοτομία δεν υπάρχει μέλλον, χωρίς εξέλιξη δεν υπάρχει ζωή. Υπό αυτή την έννοια η Μάρκα είναι ένας ζωντανός οργανισμός που γεννιέται, αναπτύσσεται και εάν δεν εξελιχθεί, δυστυχώς, κάποια στιγμή πεθαίνει. Αναρωτήθηκε έτσι ο ομιλητής, εάν σε όλες τις κατηγορίες των τροφίμων υπάρχει καινοτομία και αν μπορούν όλες οι επιχειρήσεις, είτε είναι μεγάλες πολυεθνικές είτε αμιγώς ελληνικές, να καινοτομήσουν. Απαντώντας θετικά στα ερωτήματα αυτά, ο κος Θεοδωρόπουλος συνόψισε λέγοντας ότι είναι βέβαιος πως το Branded Business, αν και αλλαγμένο σε σχέση με το παρελθόν, θα συνεχίσει να αναπτύσσεται, υπό την προϋπόθεση να είναι πάντα τίμιο προς τον καταναλωτή στο να ζητά να πληρωθεί παραπάνω χρήματα για την παραπάνω αξία που του παραδίδει. Κλείνοντας, ο επικεφαλής της CHIPITA είπε: «σε ότι αφορά τις ελληνικές επιχειρήσεις, παρότι η κρίση μίκρυνε λίγο την αγορά μας, υπάρχουν τόσες πολλές αγορές γύρω μας που μπορούμε να πάμε, που ειλικρινά το κακό είναι μικρό, εάν έτσι το δούμε, και έτσι το αντιμετωπίσουμε».