Η σημασία των Επωνύμων Προϊόντων και η ελληνική οικονομία
Η όποια συζήτηση για τη σημασία των επωνύμων προϊόντων στην οικονομία μας προϋποθέτει πολύ σοβαρές διαρθρωτικές αλλαγές στον ευρύτερο οικονομικό ιστό.
Το ότι τα επώνυμα προϊόντα είναι συντελεστής προόδου και παραγωγής αξιών το αναγνωρίζουν όλοι οι οικονομολόγοι και άπαντες οι ειδικοί σε θέματα οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης. Εξάλλου, στις σύγχρονες τεχνικές επικοινωνίας και προώθησης της επώνυμης ζήτησης το σήμα κατατεθέν παίζει τεράστιο ρόλο, τόσο στη διαμόρφωση της αλυσίδας αξίας όσο και στην εμπέδωση της ταυτότητας ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας στη συνείδηση του καταναλωτικού κοινού. Από την άποψη αυτή λοιπόν, στην ελληνική οικονομία τα επώνυμα προϊόντα έχουν προσφέρει τεράστιες υπηρεσίες και για πάρα πολλά χρόνια, όπως αναγνωρίζουν ειδικές μελέτες, υπήρξαν πηγές απασχόλησης. Ας μην ξεχνάμε ότι εκατοντάδες εταιρείες επικοινωνίας, διαφήμισης, δημοσίων σχέσεων και μάρκετινγκ πλούτισαν προωθώντας στην ελληνική αγορά, και όχι μόνο, επώνυμα προϊόντα.
Το θέμα μας λοιπόν σήμερα δεν είναι η ύπαρξη επωνύμων προϊόντων στην Ελλάδα, αλλά το κατά πόσο η ελληνική οικονομία, στην κατάσταση που βρίσκεται, μπορεί να δημιουργήσει τις απαραίτητες συνθήκες ώστε το επώνυμο προϊόν να δείξει και να αποδείξει τη μεγάλη παραγωγική και αναπτυξιακή του αξία. Στο επίπεδο αυτό όμως τα νέα δεν είναι καθόλου καλά. Η ελληνική οικονομία διανύει φέτος τον 8ο χρόνο της κρίσης της και αυτό που μπορεί να παρατηρήσει κανείς είναι ότι οι ακολουθούμενες πολιτικές δίνουν βάρος σε μακροοικονομικές διορθώσεις αλλά αγνοούν τα μεγάλα διαρθρωτικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο οικονομικός ιστός. Ακόμα χειρότερα, τον τελευταίο καιρό, με άλλοθι μια ουτοπική και ανέφικτη επί της ουσίας ρύθμιση του χρέους, η μεσαία τάξη της χώρας δέχεται μια βίαιη επίθεση η οποία πολύ φοβόμαστε ότι μας επιφυλάσσει δραματικές εξελίξεις. Διότι, αν υποθέσουμε ότι στόχος των κυβερνόντων και των δανειστών μας είναι η διάλυση της μεσαίας τάξης και της μικρής επιχειρηματικότητας, τότε ας μας πουν τι θα την αντικαταστήσει. Θα υπάρξουν στην Ελλάδα μεγάλες επιχειρήσεις; Αν ναι, από ποιους και με ποιες επενδύσεις θα φτιαχτούν; Θα υπάρξει στην Ελλάδα προσαρμογή στην ψηφιακή εποχή; Από ποιους θα γίνει αυτή η προσαρμογή όταν σύμφωνα με έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανίας το 80% των ελληνικών επιχειρήσεων έχει ως προτεραιότητά του την επιβίωση;
Το μέλλον λοιπόν, παρά την ύπαρξη στη χώρα μας σημαντικών επωνύμων προϊόντων, κάθε άλλο παρά ευοίωνο προδιαγράφεται. Για να αλλάξει η κατάσταση και να μπορέσουν τα επώνυμα προϊόντα να δείξουν τις δυνατότητές τους, θα πρέπει να σταματήσει ο διωγμός του μικρομεσαίου επιχειρηματία και του ελεύθερου επαγγελματία και να διευκολυνθούν οι μεγάλες επενδύσεις. Τέλος, για να γίνει αυτό χρειάζεται και ένας ειδικός νόμος που να μειώνει τα χρέη των πολιτών και να ενισχύει την αποταμίευση ως εργαλείο επενδύσεων. Σημειώνουμε ότι τα χρέη αυτά, προϊόν αμείλικτης υπερφορολόγησης, στην ουσία μεταφέρουν δημόσιο χρέος προς τους πολίτες, άρα εμμέσως πλην σαφώς κρατικοποιούν την οικονομία και εξ αυτού μύρια κακά έπονται.
του Νίκου Καραγεωργίου – Πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Βιομηχανικών Επωνύμων Προϊόντων (ΕΣΒΕΠ)